تاریخ انتشار: یکشنبه 1400/04/13 - 00:43
کد خبر: 400726

گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» از سنت‌شکنی دفتر رئیسی؛

گوشی چند لحظه؛ آقای رئیس‌جمهور پشت خط هستند/ استراتژی دولت سیزدهم از نگاه رسانه‌های اصلاح‌طلب

گوشی چند لحظه؛ آقای رئیس‌جمهور پشت خط هستند/ استراتژی دولت سیزدهم از نگاه رسانه‌های اصلاح‌طلب

با توجه به مشکلات ملموس و عدیده کشور، جادارد همه جریان های سیاسی و مردم دست به دست هم دهند تا از این پتانسیل استفاده وکشور را از بحران نجات دهیم. با توجه به شرایط خاص کشور، آقای رئیسی به عنوان رئیس جمهور آینده باید در وهله اول تصمیم بگیرد آیا حاضر است به عنوان منجی کشور ایفای نقش نماید؟ البته، کار سختی است و هزینه‌هایی نیز دارد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ ۲۸ خرداد سال جاری سیدابراهیم رئیسی به عنوان سیزدهمین رئیس جمهور ایران انتخاب شد و پرونده انتخابات ۱۴۰۰ بسته شد. ۲ هفته پس از انتخابات، غلامحسین محسنی اژه‌ای معاون قوه قضاییه از سوی رهبر انقلاب به عنوان رئیس قوه قضاییه منصوب شد تا پرونده این قوه هم بسته شود.

درست یکماه دیگر فصل جدیدی از مدیریت اجرایی کشور با انتقال قدرت از روحانی به رئیسی آغاز خواهد شد و رئیسی در حالی سکان‌دار مدیریت کشور خواهد شد که در مناظره‌های انتخاباتی و نشست خبری خود وعده‌هایی مبنی بر کارآمدی و مبارزه با فساد در دولت سیزدهم داده است.

منتخب جمهور سیزدهم قدم در مسیری گذاشت که همه روسای جمهور پیشین نیز این راه رفته بودند. اگرچه جریان اصولگرایی حمایت صفر تا صد از رئیسی را برعهده داشت ولی او از خود یک چهره مستقل به نمایش گذاشت و حتی در روز ثبت نام در انتخابات تاکید کرد که مستقل به میدان آمده و به دیگر نامزدها توصیه کرد تا بخاطر او از انتخابات انصراف ندهند.

یکی از اتفاقات مثبت و قابل تأملی که رئیس جمهور سیزدهم انجام داد این بود که ۶ نامزد دیگر در انتخابات را به دفتر خود دعوت کرد. این اقدام از چند جهت قابل توجه است: ۱. این رخداد را می توان از آن به عنوان یک همگرایی سیاسی پساانتخاباتی یاد کرد ۲. مردم از دعواهای لفظی سیاسی به ستوه آمده و نیاز به آرامش ذهنی داشتند که این مهم اتفاق افتاد ۳. با این اتفاق نشان داده شد که رئیسی پس از آن که بر صندلی ریاست جمهوری بنشیند به دنبال تسویه حساب در حوزه مدیریتی نخواهد بود.

گفتگوی تلفنی با فعالان اصلاح‌طلب

سیدابراهیم رئیسی پس از دیدار با نامزدهای انتخاباتی، این بار طی روز‌های گذشته با بعضی چهره‌های اصلاح طلب تماس گرفته و برای اداره کشور از آنها راهکارهای عملی و فکری خواسته است.

- احمد زیدآبادی از فعالان رسانه واصلاح‌طلب در کانال تلگرامی خود با عنوان «خط نامشخص!» نوشت:

«خط نامشخص، زنگ زد، چون گوشی را برداشتم گفته شد از طرف دفتر سیدابراهیم رئیسی تماس گرفته‌اند. درخواست‌شان دریافت انتقادات، نظرات و پیشنهادهای من به آقای رئیسی در مقام ریاست جمهوری بود. گفتم؛ اگر بخواند، چرا که نه؟ تأکید کردند که حتماً می‌خواند.

با خود فکر کردم، خب، چه بهتر از این؟ لذا تصمیم گرفتم با توجه به مجموعۀ امکانات و محدودیت‌های آقای رئیسی، آنچه را به صلاح کشور و کمک به گذر ایران از این وضعیت اسفبار می‌دانم، به طورِ صریح و روشن و بدون هرگونه سانسور، هر از گاهی به صورت مکتوب به دفتر وی ارسال کنم و چنانچه به اندازۀ مثقالی هم مؤثر افتد، خالی از ارزش نخواهد بود.

من مجموعۀ این مکتوبات را حفظ خواهم کرد تا روزی که امکان نشر عمومی آن‌ها در مجموعه‌ای فراهم شود. از آنجا که در این تماس گفته شد قرار است از همۀ صاحب‌نظران در زمینه‌های مختلف نظرخواهی شود، امیدوارم این خود نشانه‌ای از تحولی عملی در رویکرد زمامداری در کشور ما باشد.»

- غلامحسین کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی، ضمن تایید تماس از سوی دفتر رئیسی، درباره‌ی محتوای این تماس گفت:

«دیروز با من تماس گرفتند و گفتند اگر پیشنهاد و انتقادی دارید، برای ما ارسال کنید، من هم چند نکته برای آنها فرستادم. این اقدامات معمولاً در اوایل دوره‌های ریاست‌جمهوری انجام می‌شود و جلساتی هم برگزار می‌کنند. امیدوار هستیم کار مفید و موثری و متداومی باشد. مهم این است که پیشنهادها و انتقادات‌هایی که از ما دریافت می‌کند، به آن ترتیب اثر دهند، یعنی تاثیرگذاری آن اهمیت دارد و اگر حالت تبلیغاتی نداشته باشد، کار مثبت و خوبی است.»

- جواد امام، فعال اصلاح طلب و دبیرکل مجمع ایثارگران درباره‌ تماس دفتر رئیسی گفت:

«بر اساس چیزهایی که شنیده‌ام گویا با اکثر احزاب تماس گرفته‌اند. در طی این تماس جویای نظرات و پیشنهادهای ما شدند و گفتند اگر نقطه نظر خاصی داشتیم به آنها اطلاع دهیم. البته فعلاً ما چیزی برای آنها ارسال نکردیم، در کل تماس خیلی خاصی نبود. اگرچه کار خوبی است اما اینکه انقدر رسانه‌ای شود را درک نمی‌کنم. ارزیابی مثبت یا منفی آن را باید به آینده موکول کرد و ببینیم آیا از این نظرات استفاده خواهد شد یا خیر. فعلا برای قضات زود است. وقتی نتیجه‌ی این اقدام را دیدیم، بعد می‌توانیم راجع به آن صحبت کنیم.»

- محمد مهاجری، فعال سیاسی و عضو شورای سردبیری خبرگزاری خبرآنلاین طی نشست مجازی در کلاب هاوس گفت:

«اواسط هفته گذشته از دفتر آقای رئیسی با من تماس گرفتند و با الفاظ خیلی محترمانه از من درخواست کردند که نظرم را مطرح کنم و گفتند تا قبل از تشکیل دولت این کار به همین روند است و بعد از تشکیل دولت روند تغییر می‌کند. حتی گفتند به شکل فایل صوتی می‌توانم نظرم را ارائه بدهم.

دیروز هم با ادبیات مشابهی از دفتر آقای محسنی اژه‌ای با من تماس گرفتند و من هم قول دادم که اگر موضوعی باشم نظر خودم را ارائه کنم. من از دوستان دیگر که دعوت شدند هم می‌خواهم به شکل جمعی نظراتشان را جمع کنند و آن جواب را به ریاست قوا بگویند.»

رئیسی و رسانه‌های اصلاح‌طلب

روزنامه‌های اصلاح‌طلب نسبت به انتخاب رئیسی به عنوان رئیس جمهور سیزدهم، نگاه مثبتی دارند و در ژورنال‌های خود با تحلیل‌های متفاوت سعی در تبیین استراتژی دولت سیزدهم را دارند که در ادامه به برخی از آنان اشاره می‌کنیم.

-  رئیسی منجی ایران می‌شود؟

روزنامه «آفتاب یزد» در یادداشتی به قلم فتح‌الله دهقان می‌نویسد: «عقل، منطق و وجدان حکم می کند واقع بینانه به افراد نگاه و به رویدادها بنگریم. با توجه به اینکه آقای رئیسی مورد وثوق حاکمیت بوده وبه مشکلات کشور واقف است و سال‌ها در قوه قضائیه خدمت نموده وبه ریاست قوه قضائیه رسیده و اکنون نیز با اکثریت آرا به عنوان رئیس جمهور برگزیده شده است. با بررسی عملکرد ایشان در قوه قضائیه نکات مثبتی در کارنامه ایشان به چشم می‌خورد. از جمله، اقداماتی در خصوص مبارزه با فساد انجام داده‌است. اگر بخواهم مثال دیگری بزنم، به عنوان فعال مطبوعاتی، اهالی مطبوعات از ایشان رضایت بیشتری نسبت به گذشتگان دارند.»

وی در ادامه می‌گوید: «با توجه به مشکلات ملموس و عدیده کشور، جادارد همه جریان های سیاسی و مردم دست به دست هم دهند تا از این پتانسیل استفاده وکشور را از بحران نجات دهیم. با توجه به شرایط خاص کشور، آقای رئیسی به عنوان رئیس جمهور آینده باید در وهله اول تصمیم بگیرد آیا حاضر است به عنوان منجی کشور ایفای نقش نماید؟ البته، کار سختی است و هزینه‌هایی نیز دارد.»

- دولت سیزدهم و واقعیت تحریم

روزنامه «ایران» در یادداشتی به قلم علی ربیعی سخنگوی دولت می‌نویسد: «درباره تحریم‌های اقتصادی علیه ایران با دو دیدگاه مواجه بوده‌ایم؛ یک دیـدگاه تحریم را فرصـت اساسی و یا حداقل آن را مسأله‌ای بی‌اهمیت می‌داند. اساساً زنـدگی با تحریم را تـــوصیه می‌کند و بیشتر درصدد همزیستی با آثار تحریم است و آن را در درازمدت باعث خودکفایی اقتصاد کشور می‌داند و ابایی از اینکه پرونده ایران مجدداً ذیل فصل هفت منشور ملل متحد برود هم ندارد. دیدگاه دوم نه معتقد به پذیرش اصل وجود تحریم و نه همزیستی با آثار تحریم است و درصدد است با عقب راندن تحریم‌ها، آن را از فرضی واجب در زندگی ایرانیان تبدیل به امری تحمیلی و گذرا کند تا در سایه رفع اصل و آثار تحریم، توانایی‌های داخلی شکوفا شده و کشور را از وضع «اداره سخت» به سمت رشد و توسعه سوق دهد. با روی کار آمدن دولت جدید، این مناقشات ممکن است از نو شروع شده و دشواری‌های تازه‌ای برای رئیس جمهور آتی ایجاد کند. هرچند رئیس‌جمهور منتخب، هوشمندانه برجام را هرگز نفی نکرده و به لحاظ سیاسی مرهون هیچ‌کدام از جناح‌های سیاسی و بویژه اندک تکریم‌کنندگان تحریم نیست؛ اما همچنان متصور است که هواداران اقلیت این دیدگاه بخواهند رئیس جمهور بعدی را به مصایب اقتصادی در داخل مبتلا کنند.»

- استراتژی ‌رئیسی در مواجهه با جامعه ایرانی

روزنامه «شرق» در سرمقاله خود به قلم احمد غلام(سردبیر) می‌نویسد: «دولت سیزدهم با چه جامعه‌ای روبه‌رو است؟ معنای دقیق‌تر این پرسش این است که چه طبقاتی با چه کثرت و با چه توان و انگیزه‌هایی در جامعه کنونی وجود دارد. طبقات مختلف جامعه که به‌معنای موثقش‌ آحاد جامعه را شکل می‌دهند، هریک در پی مطالبات و انگیزه‌های متفاوتی هستند که اولویت زندگی‌شان را شکل می‌دهد.»

وی در ادامه می‌گوید: «تبیین این رویکرد که رئیس‌جمهور آینده با توده‌ای از مردم روبه‌رو است که با دهانی باز در انتظار قرص نانی هستند، منطبق با واقعیت نیست. این تصویرسازی از مردم چه از سوی حامیان و چه از سوی منتقدان رئیسی، کار او را در میانه دولت‌داری بسیار دشوار خواهد کرد. دولت در شرایط پساانتخاباتی ۱۴۰۰ با طیف‌ها و طبقاتی از مردم با مطالباتی متنوع روبه‌رو است و بیراه نیست اگر بگوییم در دوره‌های قبل این حد از تنوع وجود نداشته‌ یا دست‌کم هژمونی دست یک طبقه اجتماعی یا طیف سیاسی بوده است.»

گزارش از محمد رمضانی

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
روسیه آمریکا را تهدید کرد
تکلیف حسن یزدانی برای المپیک مشخص شد
لحظات به ثمر رسیدن گل اول و دوم ایران به تایلند +فیلم
توجیهات عجیب نخست‌وزیر ارمنستان برای واگذاری روستاها به آذربایجان
بن‌گویر با ۳ دنده شکسته از بیمارستان مرخص شد
همه چیز درباره چراغ چک تیگو ۵ + علت روشن شدن چراغ چک تیگو ۵
محبوب‌ترین میز تلویزیون چه ویژگی‌هایی دارد؟
آیا جک پارکینگ سیماران انتخاب خوبی است؟
کدام سرورهای HPE برای سازمان شما مناسب هستند؟
صعود تاریخی افغانستان به جام جهانی فوتسال
کلاس‌های دانشگاه‌ها امروز به مدت ۲ ساعت تعطیل شد
اولین تصاویر از لحظه شلیک جدیدترین پهپاد انتحاری سپاه +فیلم
زمان ثبت‌نام کلاس اولی‌ها اعلام شد
جزئیاتی از برگزاری انتخابات ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
بازداشت قطاری دانشجویان معترض آمریکایی +فیلم
بازارگردانی در اختیار بورس و فرابورس قرار گرفت
لحظه حمله پلیس به تحصن‌کنندگان در دانشگاه واشنگتن +فیلم
دانشجویان یونانی هم به‌ پا خاستند +فیلم
تجمع دانشگاهیان سراسر کشور در حمایت از خیزش دانشجویان در آمریکا
بشاگرد چگونه بشاگرد شد؟ +فیلم
هشدار هواشناسی درباره سامانه بارشی جدید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top